Communiceren met de kracht van beeld. De precisie van woorden. De sfeer van geluid. En met gevoel dat tot de verbeelding spreekt. Met als doel: beweging creëren. Want ik weet zelf hoe goed het is om in beweging te komen, en wat dát oplevert!

Film: De geboorte van een passie

Als jongen van 6 jaar had ik al een grote verwondering voor bewegend beeld. Een medium, waarmee je als filmmaker het publiek een wereld laat zien vanuit een eigen perspectief.

Op m’n elfde kreeg ik schoolfilms te zien met een gehuurde filmprojector, en toen wist ik: deze school moet een eigen projector hebben, dan kunnen we veel vaker films kijken! Vanuit passie besloot ik met een clubje vrienden uit mijn zesde klas om oude kranten te gaan ophalen en van de opbrengsten te sparen voor een filmprojector. Daar waren veel kranten voor nodig, dus enthousiasmeerde ik mijn klasgenoten om hetzelfde te doen, verleidde mijn vader om de schuur leeg te halen voor de opslag, en overtuigde uiteindelijk de hele school om mee te doen aan mijn inzamelactie. Binnen een paar maanden en honderden kilo’s kranten verder was de filmprojector er!

Van ruimtevaart naar films maken

Op de middelbare school maakte ik mijn eerste film, “Beweging”, als deelexamen voor mijn Gymnasiumopleiding. Toch koos ik niet voor film, maar voor natuurkunde, omdat dit vakgebied mij ook zo tot de verbeelding sprak. Na mijn studie heb ik ruim 10 jaar met veel plezier gewerkt in de ruimtevaart, maar kwam toen op een punt waarop ik mezelf afvroeg ‘Wil ik dit mijn hele leven doen?’.

Ik besloot om mijn werk bij TNO Space in te ruilen voor een eigen filmbedrijf. Prompt kreeg ik de mogelijkheid om een documentaire te maken over de ontwikkeling van SCIAMACHY, een ruimtevaartinstrument dat vanuit een baan om de aarde onderzoek ging doen aan de ozonlaag. Deze kans heb ik met beide handen aangegrepen.

Een geweldig project volgde, met als hoogtepunt een interview met de geestelijke vader van het aardobservatie instrument, prof. dr. Paul Crutzen, aan wie net de Nobelprijs Chemie was toegekend. De documentaire (zie ‘SCIAMACHY – Het oog op de toekomst’) was een groot succes, en mijn carrière-switch was een feit.

Het mooiste beroep ter wereld

Ik ben een autodidact. Graag had ik, na 20 jaar films maken als hobbyist, een filmopleiding gevolgd. Er was echter geen academie die me met 35 jaar nog wilde toelaten. Maar waar een wil is, is een weg. Ik besloot om mezelf het vak te leren. Een doel, een drive, een leergierige instelling, cursussen en workshops, en natuurlijk ‘gewoon aan de slag gaan’ doen dan wonderen.

Sinds de oprichting in 1993 heb ik met mijn bedrijf ARCO IRIS, soms alleen, maar vaak met een team van professionals, een breed scala aan films gemaakt voor uiteenlopende opdrachtgevers (bekijk wat we deden). En altijd zeg ik dat ik “het mooiste beroep van de wereld heb”.

Want wie komt nu op zo veel verschillende plekken over de vloer? In een clean room waar delicate ruimtevaartinstrumenten in elkaar worden gezet? Op een torenhoge kraan die het grootste containerschip ter wereld lost? Op straat waar bewoners een wijkfeest organiseren? In een kinderziekenhuis waar een kindpatiënt een operatie moet ondergaan? Bij de ontroerend mooie muziekopnamen in de studio van een bevlogen jazzband? Of bij een interview met mensen die glimmend van trots vertellen over hun werk?

Al die momenten mag ik meemaken en in beeld brengen. Om een boodschap over te brengen, om mensen kennis bij te brengen of te prikkelen, en hen in beweging te zetten!

Er is meer: ANiMO

Mijn geestdrift beperkt zich niet tot bewegend beeld. Het achterliggende Leitmotiv is mijn grote interesse voor mensen, en daarom, maar ook omdat het op mijn pad kwam, heb ik in 2009 ANiMO advies opgericht.

Met dit trainings- en adviesbureau, ook hier samen met teams van professionals, richt ik mij op mensen in beweging zetten. Om hen met plezier te laten werken, in hun kracht te laten komen, en duurzaam inzetbaar te krijgen of te houden. Om te helpen het beeld van hun loopbaan, of welk pad dan ook, helder te krijgen. Om de verbeelding van hun droom waar te maken. Ook bij ANiMO draait het om BEELD en VERBEELDING!

> Zie ANiMO advies voor meer informatie.

Creatie van de verbeelding

Ik creëer graag iets nieuws, iets dat er eerder nog niet was. Dat prikkelt de verbeelding. Het beeld ontstaat niet op de tekentafel, of in de camera. Het ontstaat in mijn hoofd. Daarna hoeft de film bij wijze van spreken alleen nog maar gemaakt te worden!

Ik werk altijd in verbinding met anderen, en die zorgen voor inspiratie, voor scherpte, voor effectiviteit, en al het andere om tot een optimaal resultaat te komen.

Gelet op de verbindingen die ik met anderen aan ga, en de kruisbestuiving die daaruit voortvloeit, noem ik mezelf een cross-creator!